Viisi toivetta Joulupukille ja itse kullekin säädylle

Olipahan vuosi, toteaa Kimmo J. Lipponen katsoessaan taaksepäin vuotta 2016. Samalla hän esittää ensi vuodelle viisi toivetta: vaikuttavuutta tekijöiltä, viisautta päättäjiltä, avointa keskustelua, johtajuutta ja pieniä voittoja.

Huhhuh, mikä vuosi! Menemättä terroriuhkiin, maailmanpolitiikkaan tai edes kansallisiin tapahtumiimme, vuosi 2016 jäi meille arvolaisille mieleen varsinaisena toiminnan vuotena. Lähtölaukauksena vuoteen toimi tammikuussa virallisesti startannut vastuullisen johtamisen ja sosiaalisten innovaatioiden tutkimus- ja kehittämishanke.

Vastuullisen johtamisen käytäntöjen lisäksi olemme havainneet, että yhteiskunnallisilta yrityksiltä puuttuu konkreettisia työkaluja yhteiskunnallisen vaikuttavuuden todentamiseen. Onneksemme kumppaneiksi löytyi Me-säätiön johdolla varsinainen Dream Team; RAY, Sitra sekä opetus- ja kulttuuriministeriö ja Veikkaus. Syntyi Hyvän Mitta, kunnianhimoinen vuoden mittainen kokeiluhanke, jonka aikana 13 yhteiskunnallisen toimijan tuloksellisuutta ja työn vaikuttavuutta mitataan kuuden kokeneen arvioitsijan toimin.

Ja niin kuin kunnon Dream Teamillä pitääkin olla, myös Hyvän Mitan kumppaneilla on tekemisessään isoja unelmia. Yhteiset arvot ja missio ovat ratkaisevia suurten unelmien saavuttamisessa ja ketterät, uutta kokeilevat toimintamallit edellyttävät luottamusta. Hyvän Mitta onkin käytännön laboratorio paitsi vaikuttavuuden mittaamiselle, myös sille, kuinka tehokkaasti samaan päämäärään uskova verkosto pystyy työskentelemään.

Vaikka molemmat ARVOn vetämät hankkeet ovat laajoja ja tavoitteiltaan yleviä, niillä on vain yksi lopullinen päämäärä: auttaa yksittäisiä ihmisiä selviytymään päivittäisistä haasteistaan ja nauttimaan elämästään parhaalla mahdollisella tavalla. Yksittäisiä ihmisiä, kuten Roosaa, Jania, Merjaa, Teijaa ja Joelia, joiden tarinoista voit lukea lisää täältä.

Jotta voisimme auttaa suomalaisia parhaalla mahdollisella tavalla, minulla on vuodelle 2017 viisi toivetta:

1. Vaikuttavuutta tekijöiltä: Suomi täyttää ensi vuonna pyöreät 100 vuotta ja maassamme juhlistetaan toimijoita, jotka parantavat elämän laatuamme joka päivä. Toivon, että sen tärkeän työn vaikuttavuus todennetaan selkein mittarein ja tehdään entistä paremmin näkyväksi.

2. Viisautta päättäjiltä: Kuntavaalit ja maakuntauudistus täyttää ensi vuonna ison osan julkisesta keskustelusta. Toivon, että päättäjillä on viisautta ottaa julkisella rahalla tehtävissä hankinnoissa AINA huomioon myös palveluita tarvitsevat ihmiset ja heidän tarpeensa.

3. Avointa keskustelua: Keskustelu, syvällinen, pinnallinen ja kaikkea siltä väliltä, täyttää foorumit twitteristä Suomi Areenaan. Toivon, että meillä on rohkeutta kuunnella myös omasta mielipiteestä poikkeavia kantoja sekä luoda uusia näkemyksiä ja ratkaisuja avoimin mielin.

4. Johtajuutta: Yhteiskunnallisen vaikuttavuuden ja taloudellisesti vakaalla pohjalla olevan toiminnan yhdistäminen ei ole helppoa. Toivon tekijöiltä kykyä nähdä myös päätösten tili- tai vaalikautta pidemmät vaikutukset ja vastuullista johtajuutta ottaa nämä vaikutukset aidosti huomioon. Vaikka se omia, lähipiirin tai -ajan intressejä satuttaisikin.

5. Pieniä voittoja: Toivon, että pystyisimme päivittäisessä tekemisessämme tekemään pieniä rohkeita tekoja. Niillä on tapana kasaantua suuremmiksi voitoiksi ajan kanssa. (Suuremmat suomalaisvoitot ovat tottakai nekin tervetulleita vaikkapa hiihdon, taitoluistelun ja koripallon kansainvälisissä urheilutapahtumissa, jotka Suomessa ensi vuoden aikana järjestetään).

Toiveet jäävät valitettavan usein vain toiveiksi, jos niiden eteen ei ole valmis tekemään itse töitä. Joulupukkikaan ei ihan kaikkea ehdi hoitaa kuntoon… Toivelista onkin samalla myös työlista, ja lupaan omalta osaltani olla edistämässä toiveita niin hyvin kuin mahdollista.

Tiedän myös, että koko ARVOn verkosto yksittäisestä ihmisestä yhteiskunnan huipulle asti on sitoutunut etsimään ratkaisuja viheliäisimpiin ongelmiimme. Se on mitä inspiroivinta työtä, josta olemme kaikki ylpeitä.

Rauhaisaa joulun aikaa itse kullekin säädystä riippumatta.