Tiedote: Palveluiden vaikuttavuus saatava tulevan sote-mallin keskiöön

”Valinnanvapaus ei ole sote-ratkaisun tärkein kysymys vaan kokonaiskustannusten nousun pysäyttäminen. Siksi palveluiden vaikuttavuuden tarkastelu täytyy ottaa tulevan sote-mallin keskiöön”, sanoo ARVOn toimitusjohtaja Kimmo J. Lipponen.

Sote-uudistuksen lisäaika pitää käyttää varmistamaan, että pitkäaikaisten yhteiskunnallisten vaikutusten tarkastelu otetaan avainasemaan tulevassa sote-mallissa. Näin vaativat SOS-Lapsikylä ja yhteiskunnallisten yritysten liitto ARVO.

”Valinnanvapaus ei ole sote-uudistuksen tärkein kysymys vaan se, miten varmistetaan, että sosiaali- ja terveyspalveluiden kokonaiskustannukset eivät kasva pitkällä aikavälillä. Siksi tulevassa sote-mallissa pitää ennen kaikkea varmistaa, että ihmiset saavat tarpeeksi kattavia ja oikeanlaisia palveluita oikeaan aikaan. Tämä vähentää kokonaiskustannuksia pitkällä aikavälillä”, yhteiskunnallisten yritysten liiton ARVOn toimitusjohtaja Kimmo J. Lipponen sanoo.

Halvin yksikköhinta ei takaa säästöjä
SOS-Lapsikylä ja ARVO harmittelevat, että tällä hetkellä sote-keskustelu pyörii lähinnä sen ympärillä, miten palveluita pystytään tuottamaan nykyistä tehokkaammin ja halvemmalla.

”Ei kyse ole siitä, että palvelut pitäisi tuottaa mahdollisimman halvalla yksikköhinnalla vaan että osataan katsoa kokonaiskustannuksia viiden, kymmenen, jopa 20 vuoden päähän. Sekä säästöt että vaikuttavat palvelut ovat mahdollisia, kun lakataan tuijottamasta pelkästään lyhyen aikavälin hintalappua”, Kimmo J. Lipponen sanoo.

Esimerkiksi lapsiperheiden palveluiden kustannukset ovat kasvaneet Suomessa jo vuosikymmenten ajan. Syynä on palvelujärjestelmän pirstaleisuus ja se, että perheet eivät saa tukea ajoissa ja ongelmat ehtivät kasaantua.

”Kun perhe ohjataan ajoissa perhekuntoutukseen, kuntoutus maksaa hetkellisesti paljon, mutta sen avulla saatetaan välttyä usean lapsen huostaanotolta tai syrjäytymiseltä, jolloin yhden perheen kohdalla syntyy monen miljoonan euron säästöt”, SOS-Lapsikylän kehitysjohtaja Kati Palsanen sanoo.

Uudenlainen toimintatapa säästää jopa 20 prosenttia kustannuksista
SOS-Lapsikylä on kehittänyt perhetyöhön moniammatilliseen yhteistyöhön perustuvan SOS-kumppanuusmallin, jota on pilotoitu Varkaudessa.

”Mallimme osoittaa, että oikein ajoitetuilla palveluilla yhä useampi haavoittuvassa asemassa oleva lapsi ja nuori pärjää elämässään, palveluiden tarve vähenee pitkällä aikavälillä ja kokonaiskustannuksissa pystytään säästämään jopa 20 prosenttia”, Kati Palsanen kertoo.

Vaikuttavuuden arvioinnin menetelmiä ja toimintamalleja kehittävä Hyvän mitta -hanke tulee syksyllä käynnistyvässä toisessa vaiheessaan keskittymään erityisesti näiden vaikuttavuusperusteisten hankintojen laajemman käyttöönoton mahdollistamiseen.

”Vaikeiden yhteiskunnallisten haasteiden ratkaiseminen kestävästi edellyttää kaikkien toimijoiden yhteistä käsitystä tarpeesta, selkeitä tavoitteita ja tekemisen mitattavuutta”, Me-säätiön analyytikko Jussi Pyykkönen korostaa.

Kimmo J. Lipponen, toimitusjohtaja, ARVO, p. 040 758 7247
Kati Palsanen, kehitysjohtaja, SOS-Lapsikylä, p. 040 825 1620

SUOMIAREENA TÄNÄÄN:
”Halpa hinta vai hyvä elämä? Vaikuttavuus ratkaisee” -keskustelu maanantaina 10.7. klo 15.15. – 16.30. Keskustelun järjestävät ARVO, SOS-Lapsikylä ja Hyvän mitta -hanke.

Mukana keskustelussa ovat sisäministeri Paula Risikko, Ajatuspaja Liberan toiminnanjohtaja Heikki Pursiainen, SOS-Lapsikylän kehitysjohtaja Kati Palsanen, Me-säätiön analyytikko Jussi Pyykkönen ja kokemusasiantuntija Yonatan Gebrenegus Osallisuuden aika ry:stä. Paneelia vetää toimittaja Riku Rantala. Keskustelu järjestetään Porin kaupungintalon pihalla.

Huom! Keskustelua voi seurata myös striiminä klo 15.15 alkaen täällä