Tutustu yrityksiin

Yrityksillä on nykyään tärkeä rooli yhteiskunnan ongelmien ratkaisijoina, ja meille yhteiskunnallisille yrityksille se on tärkein tehtävämme.

Luomme hyvää elämää niin vanhuksille, vammaisille, lapsiperheille, mielenterveyskuntoutujille, maahanmuuttajille kuin asunnottomillekin. Toimimme suurella sydämellä, emme vain rahan takia. Kun teemme taloudellisesti hyvää tulosta, voitto ei mene veroparatiiseihin tai kasvottomien omistajien taskuun vaan yhteiskunnallisen missiomme toteuttamiseen.

Näemme joka päivä, että meitä tarvitaan. Nyt monet meistä ovat kuitenkin ahtaalla, kun palvelut saa hoitaakseen se, joka ne halvimmalla tekee. Pelkkä hinta on karmea mittari, kun kyseessä on ihmisen elämä.

Yhteiskunnallisia yrityksiä ajaa halu rakentaa parempaa Suomea ja kaikille hyvää elämää. Siksi me olemme olemassa.

Näillä tarinoilla näytämme esimerkkejä siitä, mitä teemme.

Suomi tarvitsee yhteiskunnallisia yrityksiä, jotka rakentavat vastuullisen liiketoiminnan keinoin parempaa Suomea ja jokaiselle hyvää elämää.

#ARVOYRITYS

Tarinoita yhteiskunnallisista yrityksistä

post image

”Ilman Orton Prota elämäni voisi olla erilaista”

Roosa opiskeli ammattiin erityistukea tarvitsevien nuorten ammattiopistossa. Invalidisäätiö ja Orton Pro kouluttaa, kuntouttaa ja auttaa työnhaussa joka vuosi noin tuhatta erityistukea tarvitsevaa.

Ei kuukausien tyhjäkäyntiä vastaanottokeskuksessa

Viittakivi Oy:n vastaanottokeskuksessa lapset ovat päivähoidossa ja aikuisten osaamista ja työelämätaitoja vahvistetaan alusta lähtien. Tavoitteena on nopea kotiutuminen.

post image

Aspa-säätiön asukas Jani: ”Yksin en pärjäisi”

Jani, 30, pystyi lopettamaan juomisen ja asuu nyt itsenäisesti Aspa-säätiön asunnossa. Arki pysyy hallinnassa Aspan ammattilaisten ansiosta ja töihin herääminen tuntuu hyvältä.

post image

”Diakonialaitos Lahden tukiperhe pelasti meidät”

Yhteiskunnalliset yritykset täydentävät kunnan palveluita ja rientävät avuksi, kun hätä on suurin. ”En tiedä, missä olisin, jos en olisi saanut Eetulle tukiperhettä”, Teija Vilkman sanoo.

post image

”Äidin ei tarvinnut kuolla yksin”

Jyränkölän Setlementti on kehittänyt palkitun saattohoidon mallin. Vapaaehtoiset olivat saattamassa myös Merja Matilaisen äitiä. ”Olen varma, että äiti sai heistä turvaa.”

Hoas: Kohtuuhintaisia koteja opiskelijoille

”Markkinahintaisella vuokralla joutuisin tekemään paljon töitä enkä voisi keskittyä opiskeluun. Onneksi on Hoas. Vuokrani on vain 200 euroa kuussa”, sanoo Joel Muujärvi.

post image

”Kodissani on mukava vanheta”

Setlementtiasunnot taistelee yksinäisyyttä vastaan. Sen rakentamissa taloissa on oma työntekijä huolehtimassa asukkaiden viihtymisestä. Samalla säästyy merkittävästi yhteiskunnan rahoja.

Rinnekoti: Hyvää arkea vammaisille ihmisille

Vappu Hurme, 57, asuu Rinnekodin asumispalveluissa. ”Kun muutin tänne, opin laittamaan ruuat itse.” Rinnekodin periaatteena onkin, että asukkaat saavat päättää omasta elämästään.